|
|
|
سلام علیکم در قاعده (۴۲۵) اعتقاد دارند، از جمله افرادی که مغبون (فریب خورده در تجارت) شدهاند، کسانی هستند که نماز شب نمیخوانند. ولی بعضی افراد را سراغ دارم که نه تنها نماز شب نمیخوانند، بلکه سایر اعمال را به سستی و یا با تظاهر انجام میدهند و حتی اصلاً هیچکدام را انجام نمیدهند ولی در تجارت موفق هم هستند. بنده شخصی را در بانک میشناختم که اصلاً در قید و بند هیچگونه مسائل شرعی نبود ولی استنباط مسائل اقتصادی بالائی داشت، چنانچه کسی قصد خرید و فروش و یا آیندهنگری وضع اقتصادی داشت، مثل خرید ارز، خرید کالا، خرید ماشین، یا سپردهگذاری در بانکها، به ایشان مراجعه میکرد و راهنمائی میگرفت و معمولاً درست پیشبینی میکرد و موفق هم بود. آیا این، منافاتی با قاعدهی (۴۲۵) منهاج فردوسیان ندارد؟ متشکرم
ــــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم آمدن ما به این دنیا، برای «تجارت» است، یعنی مأموریم با هزینهکردن برخی سرمایهها و کسب برخی درآمدها، پرسودترین کالاها را خریداری کنیم. در منظومهی فکری منهاج فردوسیان، پرسودترین کالا، رسیدن به درجات عالیهی بهشت است. کسی که به آنجا برسد، از همهی خیرات و خوشیهای عالم هستی، برخوردار خواهد بود. برای رسیدن به درجات عالیهی بهشت، باید نخست از جهنم رها شد. قرآن کریم، راهکاری برای رها شدن از جهنم و رسیدن به بهشت ارائه میکند، میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَهٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ* یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ یُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» (سورهی صف، آیات ۱۰ تا ۱۲) ترجمه: اى کسانى که ایمان آوردهاید آیا شما را بر تجارتى راهنمایی کنم که شما را از عذابى دردناک مىرهاند؛ به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکارى] اگر بدانید براى شما بهتر است؛ تا گناهانتان را بر شما ببخشاید و شما را در باغهایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است و [در] سراهایى خوش در بهشتهاى همیشگى درآورد. این [خود] کامیابى بزرگ است. یکی از راهکارهای رسیدن به تجارت عالی و پرسودی که نتیجهاش رسیدن به درجات عالیهی بهشت است، خواندن نماز شب میباشد. به عبارت دیگر، کسی که به دنیا بیاید و تجارت کند ولی نماز شب نخواند، تجارتش سودآور نخواهد بود. یعنی سود اصلی و واقعی که عبارت است از رسیدن به درجات بهشت، برای چنین کسی نخواهد بود. شاید کالایی بخرد و به چند برابر قیمت بفروشد، ولی در حقیقت، سود نکرده است. چنین تاجری، فقط دنیا را جابجا میکند ولی چیزی برای خودش بر نمیدارد. کسانی بهرههای عظیم برای خود بر میدارند و از تجارت در تجارتخانهی دنیا سود میبرند که اهل نماز شب باشند. و البته نمیتوان به نماز شب امید داشت مگر این که مقدماتش درست شده باشد، یعنی اعتقادات صحیح همراه با مراعات قانونهای قبلش.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
[۱۲۱] سند: قَالَ رَسولُ اللهِ: «مَا مِنْ أَحَدٍ یدْخُلُ الجَنَّهَ إِلَّا کانَ لَهُ مِنَ الأَزْوَاجِ خَمْسُمِائَهِ حَوْرَاءَ مَعَ کلِّ حَوْرَاءَ سَبْعُونَ غُلَاماً وَ سَبْعُونَ جَارِیهً کأَنَّهُنَّ اللُّؤْلُؤُ المَنْثُورُ، کأَنَّهُنَّ اللُّؤْلُؤُ المَکنُونُ. وَ تَفْسِیرُ المَکنُونِ بِمَنْزِلَهِ اللُّؤْلُؤِ فِی الصَّدَفِ، لَمْ تَمَسَّهُ الأَیدِی وَ لَمْ تَرَهُ الأَعْینُ وَ أَمَّا المَنْثُورُ فَیعْنِی فِی الکثْرَهِ. وَ لَهُ سَبْعُ قُصُورٍ فِی کلِّ قَصْرٍ سَبْعُونَ بَیتاً، فِی کلِّ بَیتٍ سَبْعُونَ سَرِیراً، عَلَی کلِّ سَرِیرٍ سَبْعُونَ فِرَاشاً، عَلَیهَا زَوْجَهٌ مِنَ الحُورِ العِینِ، تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الأَنْهارُ؛ أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیرِ آسِنٍ صَافٍ لَیسَ بِالکدِرِ، وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یتَغَیرْ طَعْمُهُ لَمْ یخْرُجْ مِنْ ضُرُرِ المَوَاشِی، وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّی لَمْ یخْرُجْ مِنْ بُطُونِ النَّحْلِ، وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّهٍ لِلشَّارِبِینَ لَمْ یعْصِرْهُ الرِّجَالُ بِأَقْدَامِهِمْ. فَإِذَا اشْتَهَوُا الطَّعَامَ جَاءَهُمْ طُیورٌ بِیضٌ یرْفَعْنَ أَجْنِحَتَهُنَّ فَیأْکلُونَ مِنْ أَی الالوَانِ اشْتَهَوْا جُلُوساً إِنْ شَاءُوا، أَوْ مُتَّکئِینَ. وَ إِنِ اشْتَهَوُا الفَاکهَهَ تَسَعَّبَتْ إِلَیهِمُ الأَغْصَانُ فَأَکلُوا مِنْ أَیهَا اشْتَهَوْا قَالَ: «وَ المَلائِکهُ یدْخُلُونَ عَلَیهِمْ مِنْ کلِّ بابٍ. سَلامٌ عَلَیکمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ» (سورهی رعد، آیات ۲۳ و ۲۴) فَبَینَا هُمْ کذَلِک إِذْ یسْمَعُونَ صَوْتاً مِنْ تَحْتِ العَرْشِ: یا أَهْلَ الجَنَّهِ کیفَ تَرَوْنَ مُنْقَلَبَکمْ؟ فَیقُولُونَ: خَیرُ المُنْقَلَبِ مُنْقَلَبُنَا وَ خَیرُ الثَّوَابِ ثَوَابُنَا. قَدْ سَمِعْنَا الصَّوْتَ وَ اشْتَهَینَا النَّظَرَ إِلَی أَنْوَارِ جَلَالِک وَ هُوَ أَعْظَمُ ثَوَابِنَا وَ قَدْ وَعَدْتَهُ وَ لَا تُخْلِفُ المِیعَادَ. فَیأْمُرُ اللهُ الحُجُبَ فَیقُومُ سَبْعُونَ الفَ حِجَابٍ فَیرْکبُونَ عَلَی النُّوقِ وَ البَرَاذِینِ وَ عَلَیهِمُ الحُلِی وَ الحُلَلُ فَیسِیرُونَ فِی ظِلِّ الشَّجَرِ حَتَّی ینْتَهُوا إِلَی دَارِ السَّلَامِ وَ هِی دَارُ اللهِ، دَارُ البَهَاءِ وَ النُّورِ وَ السُّرُورِ وَ الکرَامَهِ فَیسْمَعُونَ الصَّوْتَ فَیقُولُونَ: یا سَیدَنَا سَمِعْنَا لَذَاذَهَ مَنْطِقِک فَأَرِنَا نُورَ وَجْهِک فَیتَجَلَّی لَـهُم سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی حَتَّی ینْظُرُونَ إِلَی نُورِ وَجْهِهِ تَبَارَک وَ تَعَالَی، المَکنُونِ مِنْ عَینِ کلِّ نَاظِرٍ فَلَا یتَمَالَکونَ حَتَّی یخِرُّوا عَلَی وُجُوهِهِمْ سُجَّداً فَیقُولُونَ: سُبْحَانَک مَا عَبَدْنَاک حَقَّ عِبَادَتِک یا عَظِیمُ. فَیقُولُ: عِبَادِی ارْفَعُوا رُءُوسَکمْ لَیسَ هَذِهِ بِدَارِ عَمَلٍ إِنَّمَا هِی دَارُ کرَامَهٍ وَ مَسْأَلَهٍ وَ نَعِیمٍ. قَدْ ذَهَبَتْ عَنْکمُ اللُّغُوبُ وَ النَصَبُ. فَإِذَا رَفَعُوهَا رَفَعُوهَا وَ قَدْ أَشْرَقَتْ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورِ وَجْهِهِ سَبْعِینَ ضِعْفاً. ثُمَّ یقُولُ تَبَارَک وَ تَعَالَی: یا مَلَائِکتِی أَطْعِمُوهُمْ وَ اسْقُوهُمْ. فَیؤْتُونَ بِالوَانِ الأَطْعِمَهِ لَمْ یرَوْا مِثْلَهَا قَطُّ فِی طَعْمِ الشَّهْدِ وَ بَیاضِ الثَّلْجِ وَ لِینِ الزُّبْدِ. فَإِذَا أَکلُوهُ قَالَ بَعْضُهُنَّ لِبَعْضٍ: کانَ طَعَامُنَا الَّذِی خَلَّفْنَاهُ فِی الجَنَّهِ عِنْدَ هَذَا حُلُماً. ثُمَّ یقُولُ الجَبَّارُ تَبَارَک وَ تَعَالَی: یا مَلَائِکتِی اسْقُوهُمْ. فَیؤْتُونَ بِأَشْرِبَهٍ فَیقْبِضُهَا وَلِی اللهِ، فَیشْرَبُ شَرْبَهً لَمْ یشْرَبْ مِثْلَهَا قَطُّ. ثُمَّ یقُولُ: یا مَلَائِکتِی طَیبُوهُمْ. فَتَأْتِیهِمْ رِیحٌ مِنْ تَحْتِ العَرْشِ بِمِسْک أَشَدَّ بَیاضاً مِنَ الثَّلْجِ تُغَیرُ وُجُوهَهُمْ وَ جِبَاهَهُمْ وَ جُنُوبَهُمْ تُسَمَّی المُثِیرَهَ فَیسْتَمْکنُونَ مِنَ النَّظَرِ إِلَی نُورِ وَجْهِهِ. فَیقُولُونَ: یا سَیدَنَا حَسْبُنَا لَذَاذَهُ مَنْطِقِک وَ النَّظَرُ إِلَی نُورِ وَجْهِک لَا نُرِیدُ بِهِ بَدَلًا وَ لَا نَبْتَغِی بِهِ حِوَلًا. فَیقُولُ الرَّبُّ تَبَارَک وَ تَعَالَی: إِنِّی أَعْلَمُ أَنَّکمْ إِلَی أَزْوَاجِکمْ مُشْتَاقُونَ وَ أَنَّ أَزْوَاجَکمْ إِلَیکمْ مُشْتَاقَاتٌ. فَیقُولُونَ: یا سَیدَنَا مَا أَعْلَمَک بِمَا فِی نُفُوسِ عِبَادِک؟! فَیقُولُ: کیفَ لَا أَعْلَمُ وَ أَنَا خَلَقْتُکمْ وَ أَسْکنْتُ أَرْوَاحَکمْ فِی أَبْدَانِکمْ ثُمَّ رَدَدْتُهَا عَلَیکمْ بَعْدَ الوَفَاهِ، فَقُلْتُ: اسْکنِی فِی عِبَادِی خَیرَ مَسْکنٍ ارْجِعُوا إِلَی أَزْوَاجِکمْ. فَیقُولُونَ: یا سَیدَنَا اجْعَلْ لَنَا شَرْطاً. قَالَ: فَإِنَّ لَکمْ کلَّ جُمُعَهٍ زَوْرَهً مَا بَینَ الجُمُعَهِ إِلَی الجُمُعَهِ سَبْعَهُ آلَافِ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ. فَینْصَرِفُونَ فَیعْطَی کلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ رُمَّانَهً خَضْرَاءَ فِی کلِّ رُمَّانَهٍ سَبْعُونَ حُلَّهً لَمْ یرَهَا النَّاظِرُونَ المَخْلُوقُونَ فَیسِیرُونَ فَیتَقَدَّمُهُمْ بَعْضُ الوِلْدَانِ حَتَّی یبَشِّرُوا أَزْوَاجَهُمْ وَ هُنَّ قِیامٌ عَلَی أَبْوَابِ الجِنَانِ. فَلَمَّا دَنَا مِنْهَا نَظَرَتْ إِلَی وَجْهِهِ فَأَنْکرَتْهُ مِنْ غَیرِ سُوءٍ فَقَالَتْ: حَبِیبِی لَقَدْ خَرَجْتَ مِنْ عِنْدِی وَ مَا أَنْتَ هَکذَا! فَیقُولُ: حَبِیبَتِی تَلُومِینَنِی أَنْ أَکونَ هَکذَا وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَی نُورِ وَجْهِ رَبِّی تَبَارَک وَ تَعَالَی فَأَشْرَقَ وَجْهِی مِنْ نُورِ وَجْهِهِ؟! ثُمَّ یعْرِضُ عَنْهَا فَینْظُرُ إِلَیهَا نَظْرَهً فَیقُولُ: حَبِیبَتِی لَقَدْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِک وَ مَا کنْتِ هَکذَا! فَتَقُولُ: حَبِیبِی تَلُومُنِی أَنْ أَکونَ هَکذَا وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَی وَجْهِ النَّاظِرِ إِلَی نُورِ وَجْهِ رَبِّی فَأَشْرَقَ وَجْهِی مِنْ وَجْهِ النَّاظِرِ إِلَی نُورِ وَجْهِ رَبِّی سَبْعِینَ ضِعْفاً؟! فَتُعَانِقُهُ مِنْ بَابِ الخَیمَهِ وَ الرَّبُّ تَبَارَک وَ تَعَالَی یضْحَک إِلَیهِمْ. فَینَادُونَ بِأَصَابِعِهِمْ «الحَمْدُ للهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکورٌ» (سورهی فاطر، آیهی ۳۴) قَالَ: ثُمَّ إِنَّ الرَّبَّ تَبَارَک وَ تَعَالَی یأْذَنُ لِلنَّبِیینَ فَیخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ حَوْلَهُ المَلَائِکهُ وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ فَینْظُرُ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ فَیمُدُّونَ أَعْنَاقَهُمْ إِلَیهِ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا؟! إِنَّهُ لَکرِیمٌ عَلَی اللهِ. فَیقُولُ المَلَائِکهُ: هَذَا المَخْلُوقُ بِیدِهِ وَ المَنْفُوخُ فِیهِ مِنْ رَوْحِهِ وَ المُعَلَّمُ لِلْأَسْمَاءِ هَذَا آدَمُ، قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ. ثُمَّ یخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ حَوْلَهُ المَلَائِکهُ قَدْ صَفَّتْ أَجْنِحَتَهَا وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ. فَیمُدُّ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ أَعْنَاقَهُمْ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا؟! فَتَقُولُ المَلَائِکهُ: هَذَا الخَلِیلُ إِبْرَاهِیمُ قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ. ثُمَّ یخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ حَوْلَهُ المَلَائِکهُ قَدْ صَفَّتْ أَجْنِحَتَهَا وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ. فَیمُدُّ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ أَعْنَاقَهُمْ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا؟! فَیقُولُ: هَذَا مُوسَی بْنُ عِمْرَانَ الَّذِی کلَّمَ اللهُ مُوسی تَکلِیماً قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ. ثُمَّ یخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ حَوْلَهُ المَلَائِکهُ قَدْ صَفَّتْ أَجْنِحَتَهَا وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ فَیمُدُّ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ أَعْنَاقَهُمْ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا الَّذِی قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ؟! فَتَقُولُ المَلَائِکهُ: هَذَا رُوحُ اللهِ وَ کلِمَتُهُ، هَذَا عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ. ثُمَّ یخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ فِی مِثْلِ جَمِیعِ مَوَاکبِ مَنْ کانَ قَبْلَهُ سَبْعِینَ ضِعْفاً حَوْلَهُ المَلَائِکهُ قَدْ صَفَّتْ أَجْنِحَتَهَا وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ فَیمُدُّ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ أَعْنَاقَهُمْ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا الَّذِی قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ؟! فَتَقُولُ المَلَائِکهُ: هَذَا المُصْطَفَی بِالوَحْی، المُؤْتَمَنُ عَلَی الرِّسَالَهِ، سَیدُ وُلْدِ آدَمَ، هَذَا النَّبِی مُحَمَّدٌ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ وَ سَلَّمَ کثِیراً. قَدْ أُذِنَ لَهُ عَلَی اللهِ. ثُمَّ یخْرُجُ رَجُلٌ فِی مَوْکبٍ حَوْلَهُ المَلَائِکهُ قَدْ صَفَّتْ أَجْنِحَتَهَا وَ النُّورُ أَمَامَهُمْ فَیمُدُّ إِلَیهِ أَهْلُ الجَنَّهِ أَعْنَاقَهُمْ فَیقُولُونَ: مَنْ هَذَا؟! فَیقُولُ المَلَائِکهُ: هَذَا أَخُو رَسُولِ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَهِ. ثُمَّ یؤْذَنُ لِلنَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ فَیوضَعُ لِلنَّبِیینَ مَنَابِرُ مِنْ نُورٍ وَ لِلصِّدِّیقِینَ سُرُرٌ مِنْ نُورٍ وَ لِلشُّهَدَاءِ کرَاسِی مِنْ نُورٍ. ثُمَّ یقُولُ الرَّبُّ تَبَارَک وَ تَعَالَی: مَرْحَباً بِوَفْدِی وَ زُوَّارِی وَ جِیرَانِی. یا مَلَائِکتِی أَطْعِمُوهُمْ فَطَالَ مَا أَکلَ النَّاسُ وَ جَاعُوا وَ طَالَ مَا رَوِی النَّاسُ وَ عَطِشُوا وَ طَالَ مَا نَامَ النَّاسُ وَ قَامُوا وَ طَالَ مَا أَمِنَ النَّاسُ وَ خَافُوا. فَیوضَعُ لَـهُم أَطْعِمَهٌ لَمْ یرَوْا مِثْلَهَا قَطُّ عَلَی طَعْمِ الشَّهْدِ وَ لِینِ الزُّبْدِ وَ بَیاضِ الثَّلْجِ. ثُمَّ یقُولُ: یا مَلَائِکتِی فَکهُوهُمْ فَیفَکهُونَهُمْ بِالوَانٍ مِنَ الفَاکهَهِ لَمْ یرَوْا مِثْلَهَا قَطُّ وَ رُطَبٍ عَذْبٍ دَسِمٍ عَلَی بَیاضِ الثَّلْجِ وَ لِینِ الزُّبْدِ» (اختصاص، شیخ مفید، صفحهی ۳۵۰؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد ۸، صفحهی ۲۰۸؛ تفسیر طبری، جلد ۵، صفحهی ۱۸۳؛ دُرّ المنثور، سیوطی، جلد ۳، صفحهی ۴۵۷)
ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «هیچ کس نیست که وارد بهشت شود مگر اینکه برایش پانصد همسر از حوریهها قرار داده میشود که همراه هر حوریه، هفتاد غلام و هفتاد کنیز ـ که گویا گوهرهای پراکنده و گوهرهای پنهان شده هستند ـ میباشند. «مکنون» یعنی مثل گوهرِ در صدف [است که] دستها آن را لمس نکرده و چشمها آن را ندیده و اما «منثور» یعنی در حال زیاد شدن. [همچنین] برای او هفت قصر و در هر قصر، هفتاد خانه و در هر خانه، هفتاد تخت و بر هر تخت، هفتاد بستر و بر هر بستر، حورالعینی [آمادهی کام دادن] است. از زیر [قصرهایـ]ـشان جویبارهایی روان است. جویبارهایی از آبی که [رنگ و بو و طعمش] برنگشته، زلال است و هیچ [تیرگی و] کدورتـی در آن نیست. و جویهایی از شیری که مزهاش [بر اثر حرارت یا گذشتن زمان،] دگرگون نشود و از پستان چهارپایان خارج نمیشود. و رودهایی از عسل صاف که از شکم زنبور عسل بیرون نیامده [بلکه از فضل پروردگار] است. و جویبارهایی از نوشیدنی [خاصی] که برای نوشندگان، لذتبخش است و مردان، آن را با لگدمال کردن، عصاره گیری نکردهاند. وقتی [بهشتیان] هوس خوراکی کنند، پرندگان سفید رنگی میآیند و بالهایشان را بالا میبرند تا [بهشتیان] از هر رنگی [از غذا] که هوس دارند، بخورند، [به هر صورتی که میخواهند،] اگر خواستند، نشسته و اگر خواستند، تکیه داده. و اگر هوس میوه کنند، شاخهها به سوی آنها کشیده میشود [و دراز میگردد] تا از هر کدام که بخواهند، بخورند». سپس فرمودند: «و فرشتگان از هر دری بر آنان درمیآیند [و به آنان میگویند:] «درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر کردید. راستی چه نیکوست فرجام آن سرای» در این حال، صدایی را از زیـر عرش میشنوند [که میفرماید:] ای اهل بهشت، بازگشتگاهتان را چگونه یافتید؟! میگویند: بازگشتگاه ما بهترین بازگشتگـاه و پاداش ما بهترین پاداش است. ما [این] صدا[ی دلفریب و هوشربا] را شنیدیم، هوس کردیم که به نورهای جلال تو بنگریم و [اگر این خواستهی ما برآورده شود] بزرگترین پاداش برای ما [خواهد بود] و [خودت] ما را [در دنیا] وعده داده بودی و [تو] خُلف وعده نمیکنی. پس خدای متعال حجابها را امر میکند [که از میان برخیزند، پس] هفتاد هزار حجاب بر میخیزد. پس [بهشتیان] بر شترها و اسبهایی سوار میشوند و بر آنها زیورآلات و لباسهای بهشتی است. پس در سایهی درختی میروند تا به دارالسلام میرسند و آن خانهی [تجلی ویژهی] خداست، خانهی روشنایی و نور و شادی و کرامت. پس آن صدا را [باز هم] میشنوند. [باز] میگویند: ای آقای ما گفتار لذتبخش تو را شنیدیم، پس نور وجهت را به ما بنمایان. پس خدای سبحان برای آنان تجلی میکند تا بهشتیان به نور وجه او تبارک و تعالی، که از چشم هر بینندهای پوشیده است، بنگرند. [چون به آن تجلی عالی نظر میکنند] نمیتوانند خود را نگه دارند [به همین جهت] بر رو به سجـده میافتند و میگویند: [بار الها از هر عیب و نقص و شبیه،] منزّهی، ما تو را چنان که حق تو بود، نپرستیدیم، ای بزرگوار. خدای متعال میفرماید: ای بندگان من، سر [از سجده] بردارید [که] این[جا] خانهی عمل نیست بلکه خانهی اکرام و خواستن و نعمتهاست. [هر گونه] درماندگی و رنج از شما رفت. وقتی [سر از سجده] بر میدارند، صورتهایشان هفتاد برابر [بیشتر از گذشته] نورانی میشود. سپس [خدای] تبارک و تعالی میفرماید: ای ملائکهام [به این مؤمنان بهشتی، انواع غذاهای لذیذ] بخورانید و [انواع] نوشیدنیهای گوارا] بنوشانید. [در پی این دستور الهی، انواع] رنگهای خوراکی برایشان آورده میشود که هرگز مانند آن را ندیدهاند؛ در طعم [مانند] عسل و در سفیدی [مانند] برف و در نرمی [مانند] خامه [یا مسکه] است. وقتی [آنها را] میخورند بعضیشان به بعض دیگر میگویند: آن غذایی که در بهشت داشتیم در مقایسه با اینها [همانند] رؤیا است. سپس خدای جبار تبارک و تعالی میفرماید: ای فرشتگانم [از نوشیدنیهای گوارای خاص] به آنان بنوشانید. [در پس اجرای این دستور الهی] نوشیدنیای میآورند و دوست خدا آن را میگیرد. پس شربتی مینوشد که هرگز مانند آن شربت را ننوشیده است. سپس [خدای متعال] میفرماید: ای فرشتگان من، خوشبویشان کنید. پس بادی از زیر عرش [وزیدن میگیرد و] مشکی سفیدتر از برف را با خود میآورد که صورت و پیشانی و پهلوهایشان را تغییر میدهد که مثیره نامیده میشود. پس میتوانند به [تجلی خاص] وجه او بنگرند. پس میگویند: ای آقای ما، برای ما لذت گفتار و نگاه به نور وجهت کافی است و جایگزینی برای آن نمیخواهیم. پس پروردگار تبارک و تعالی میفرماید: من میدانم که شما به [دیدن و نزدیکی با] همسرانتان اشتیاق دارید و همسرانتان [نیز] مشتاق [همنشینی] با شما هستند. [بهشتیان با تعجب] میگویند: ای آقای ما، چقدر تو به آنچه در دل بندگانت میگذرد، آگاهی! [خدای متعال] میفرماید: چگونه ندانم و حال آن که من شما را ساختهام و روحهایتان را در بدنهایتان قرار دادهام و پس از وفات [و جدا شدن روح از بدن، نیز] آن را دوباره به شما بر گرداندم و گفتم: ساکن شوید در [میان] بندگانم در بهترین منزلگاه[های بهشت، اکنون] به جانب همسرانتان برگردید. [بهشتیان] میگویند: ای آقای ما، برای [دیدار مجدّد] ما، شرطی مقرر فرما. [خدای تبارک و تعالی] میفرماید: برای شما در هر جمعه یک نوبت زیارت قرار دادم [البته] میان هر جمعه تا جمعه [ی بعد] هفت هزار سال از سالهایی که میشمارید، [فاصله] است. [بعد از این قرار مجدّدِ ملاقات، بهشتیان راضی شده و] بر میگردند. [در حالِ بازگشت،] به هر کدام از آنها، اناری سبز رنگ داده میشود که در آن، لباسهایی است که آفریدههای اهل نظر [مانند] آن را ندیدهاند. پس حرکت میکنند و بعضی از پسران جاودانه از آنها جلو میافتند تا بشارت آمدنشان را به همسرانشان که بر درگاههای بهشت، [به انتظار] ایستادهاند، بدهند. وقتی [مؤمن بهشتی] نزدیک [یکی از همسرانش] میشود [از شدت تغییر، همسرش] خود را به ناآشنایی میزند بدون اینکه بدش بیاید. [یعنی چنان وانمود میکند که او را نمیشناسد. سپس] میگوید: ای محبوب من وقتی از نزد من میرفتی، اینگونه نبودی! [مؤمن بهشتی] میگوید: آیا مرا ملامت میکنی؟! در حالی که من به نور وجه پروردگارم نظر کردهام و صورتم به نور وجه او نورانی شده است. سپس از آن [همسر بهشتیاش] روی بر میگرداند [و بار دیگر] به او نظر مینماید. پس میگوید: ای محبوبهی من، از نزدت خارج میشدم و تو اینگونه نبودی! [همسر بهشتیاش] میگوید: ای محبوب من [آیا] مرا ملامت میکنی که اینگونهام؟! در حالی که به صورت کسی که به نور وجه پروردگارم نظر کرده، نگاه کردهام و صورتم از صورت آن نگاه کننده به وجه پروردگارم، هفتاد برابر نورانیتر شده است! [بعد از این سخنان، زن زیباروی بهشتی، شوهرش را] از در خیمه بغل میکند. در این حال، پروردگار تبارک و تعالی به سـوی آنان میخندد [یعنی اظهار رضایت و خشنودی میکند] و آنان با انگشت [اشاره میکنند و] ندا میدهند: «سپاس خدایی را که اندوه را از ما بزدود، به راستی پروردگار ما آمرزنده [و] حقشناس است». حضرت ادامه دادند: «سپس پروردگار تبارک و تعالی به پیامبران اجازهی خارج شدن میدهد. پس مردی [از پیامبران] در [میان] کاروانی از فرشتگان که اطرافش را گرفتهاند و نور که در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت به او مینگرند و گردنهایشان را به سویش بالا میکشند و [با تعجب] میگویند: این کیست؟! حتمـاً خیلی در نزد خدا با کـرامت [و منزلـت] است. ملائکـه میگویند: این [شخصِ با جلالت و شکوه که میبینید] آفریده شده به دست [قدرت] او و دمیده شده در او از روح خودش و دانای اسماء است. این، آدم [ابوالبشر (علیهالسلام)] میباشد. خدا به او اجازه[ی ظهور و بروز] داده است. سپس مردی [دیگر از پیامبران] در میان کاروانی از فرشتگان که اطرافش را گرفته و بالهایشان را گشودهاند، و نور در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت برای [دیدنش] گردنها را بر میکشند و [با تعجب] میپرسند: این کیست؟ ملائکه میگویند: این، دوست [خدا] ابراهیم (علیهالسلام) است که خدا به او اجازه[ی ظهور و بروز] داده است. سپس مردی [دیگر از پیامبران] در میان کاروانی از فرشتگان که اطرافش هستند و بالهایشان را گشودهاند، و نور در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت برای [دیدنش] گردنها را بر میکشند و [با تعجب] میپرسند: این کیست؟ ملائکه میگویند: این، موسی پسر عمران (علیهالسلام) است که با خدا [در دار دنیا] سخن گفت. خدا به او اجازه[ی خارج شدن] داده است. سپس مردی [دیگر از پیامبران] در میان کاروانی از فرشتگان که اطرافش هستند و بالهایشان را گشودهاند، و نور در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت برای [دیدنش] گردنها را بر میکشند و [با تعجب] میپرسند: این کیست؟ ملائکه میگویند: این، روح خدا و کلمهاش، عیسی پسر مریم (علیهالسلام) است. سپس مردی [دیگر از پیامبران] در میان کاروانی به قدر هفتاد برابر تمام کاروانهای قبلی که در اطرافش فرشتگانی بالگشوده و نور در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت برای [دیدنش] گردنها را بر میکشند و [با تعجب بسیار] میپرسند: این کیست که خدا اجازهی خارج شدنش را داده است؟ فرشتگان میگویند: این، برگزیدهی به وحی، امین رسالت، آقای فرزندان آدم، این پیامبر، محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است. خدا اجازه[ی ظهور و خروج] به او داده است. سپس مردی [دیگر] در میان کاروانـی از فرشتگان که اطرافـش هستنـد و بالهایشان را گشودهاند، و نور در جلوشان است، خارج میشود. اهل بهشت برای [دیدنش] گردنها را بر میکشند و [با تعجب] میپرسند: این کیست؟ ملائکه میگویند: این، برادرِ رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): در دنیا و آخرت [امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسلام)] است. سپس به [سایر] پیامبران و صدیقان و شهدا اجازه داده میشود [که به صحنهی محشر وارد شوند]. آنگاه برای پیامبران منبرهایی از نور و برای صدیقین، تختهایی از نور و برای شهدا، کرسیهایی از نور گذاشته میشود. سپس پروردگار تبارک و تعالی میفرماید: مرحبا [و خوش آمد] به وارد شوندگان و زیارت کنندگان و همسایگانم. ای فرشتگان [از میوهها و خوراکیهای لذید بهشتی] به ایشان بخورانید که چه بسیار [در دنیا اتفاق افتاد که] مردم خوردند و [اینان] گرسنه بودند و چه بسیار [در دنیا] مردم سیراب بودند و [ایشان] تشنه به سر بردند و چقدر مردم در خواب [ناز] بودند و [اینها به عبادت] ایستادند و چه بسیار [در دنیا پیش آمد که] مردم در امنیت بودند و [اینها از جور مردم و روزگار] در ترس [و هراس] بودند. [پس از این بیانات] خوراکیهایی که مانندش را هرگز ندیدهاند [در مقابلشان] نهاده میشود که طعم عسل و نرمی خامه و سفیدی برف دارد. [پس از اینکه از آن غذاهای لذیذ خوردند، خدای متعال] میفرماید: ای فرشتگانم [برایشان] میوه بیاورید. پس برایشان رنگهای [گوناگون] میوه میآورند که مثل آن را هرگز ندیدهاند و رطبهای گورا و درشت به سفیدی برف و نرمی خامه».
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
[۲۲۰] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «أَدنَی أَهلِ الجَنَّهِ الَّذِی لَهُ ثَمانُونَ أَلفَ خادِمٍ، وَ اثنَتانِ وَ سَبعُونَ زَوجَهً، وَ تُنصَبُ لَهُ قُبَّهٌ مِن لُؤلُؤٍ وَ زَبَرجَدٍ وَ یاقُوتٍ، کما بَینَ الجابِیهِ إِلی صَنعاءَ»۱ ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «پستترین فرد بهشت [از لحاظ رتبه و منزلت]، هشتاد هزار خدمتکار و هفتاد و دو همسر دارد و برایش برج و بارویی از مروارید و زبرجد و یاقوت، به اندازهی [فاصلهی] از جابیه (= محلی در شام) تا صنعا (= محلی در یمن) برپا میشود».
********************
[۲۲۱] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «إِنَّ أَسفَلَ أَهلِ الجَنَّهِ أَجمَعِینَ دَرَجَهً لَمَن یقُومُ عَلی رَأسِهِ عَشرَهُ آلافِ خادِمٍ، بِیدِ کلِّ واحِدٍ مِنهُم صَحفَتانِ، واحِدَهٌ مِن ذَهَبٍ وَ الأُخرَی مِن فِضَّهٍ، فِی کلِّ واحِدَهٍ لَونٌ لَیسَ فِی الأُخری مِثلُهُ، یأکلُ مِن آخِرِها مِثلَ ما یأکلُ مِن أَوَّلِها، یجِدُ لآخِرِها مِنَ الطَّیبِ وَ اللَّذّهِ مِثلَ الَّذِی یجِدُ لِأَوَّلِها، ثُمَّ یکونُ ذَلِک کرِیحِ المِسک الأَذفَرِ، لا یبُولُونَ، وَ لا یتَغَوَّطُونَ، وَ لا یمتَخِطُونَ، إِخواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»۲ ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «[حتی] کسی که درجهاش در بهشت از همهی بهشتیان پایینتر است، ده هزار خدمتکار در پیشگاهش میایستند و در دست هر یک از آنان، دو سینی است؛ یکی از طلا و دیگری از نقره، و در هر یک [از آن سینیها]، رنگی [از خوراکیها] است متفاوت با دیگری. آنچه از آخرین ظرف میخورد همانند چیزی است که از اولین آنها میخورد و از آخرین آن، همان طعم و لذتی را میچشد که از اولین آنها چشیده است و سپس [فضولات آن خوراکیها] به بویی چونان بوی مشـک تیزبو، تبدیـل میشوند؛ نه ادرار میکنند، نه مدفوع دارند، و نه آب بینی میاندازند. برادروار بر تختهایی رو در روی هم مینشینند».
********************
[۲۲۲] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): «لَو أَنَّ أَدنَی أَهلِ الجَنَّهِ حِلیهً عَدَلَت حِلیتُهُ بِحِلیهِ أَهلِ الدُّنیا جَمِیعاً، لَکانَ ما یحَلِّیهِ الله بِهِ فِی الآخِرَهِ أَفضَلَ مِن حِلیهِ أَهلِ الدُّنیا جَمِیعاً»۳ ترجمه: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم): فرمودند: «اگر کمزیورترینِ اهل بهشت، زیورآلاتش با زیورآلات همهی اهل دنیا مقایسه شود، زیوری که خدا او را با آن در آخرت آراسته میسازد، از زیورآلات همهی اهل دنیا برتر خواهد آمد».
********************
۱. سنن ترمذی، جلد ۴، صفحهی ۶۹۵؛ مسند ابن حنبل، جلد ۴، صفحهی ۱۵۱؛ صحیح ابن حبّان، جلد ۱۶، صفحهی ۴۱۴؛ مسند ابی یعلی، جلد ۲، صفحهی ۱۳۸؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحهی ۴۷۶. ۲. معجم الاوسط، جلد ۷، صفحهی ۳۴۲؛ زهد ابن مبارک، صفحهی ۵۳۶؛ حلیه الاولیاء، ابونعیم، جلد ۶، صفحهی ۱۷۵؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحهی ۳۹۳۵۴. ۳. المعجم الاوسط، جلد ۸، صفحهی ۳۶۲؛ البعث و النشور، صفحهی ۱۹۸؛ تاریخ دمشق، ابن عساکر، جلد ۴۰، صفحهی ۴۱۳؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۵، صفحهی ۳۵۷.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
سؤال: آیا برای رسیدن به کمالات فردی، لازم است که خدمات اجتماعی و سیاسی داشته باشیم؟ / جواب: دیدگاهی وجود دارد که معتقد است: حتماً برای رسیدن به کمالات فردی، باید خدمات اجتماعی و سیاسی داشت، یعنی در متن خدمترسانی به مردم، معنویت فردی رشد میکند. دیدگاه دیگر معتقد است میتوان بدون داشتن مشاغل سیاسی و اجتماعی و درگیر بودن با خدمترسانی به اجتماع، به کمالات فردی رسید. ما معتقدیم هر دو دیدگاه صحیح است ولی عمل به دیدگاه اول، برتر از عمل به دیدگاه دوم است. زیرا قرآن کریم میفرماید: «لاَّ یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُوْلِی الضَّرَرِ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَهً وَ کلاًّ وَعَدَ اللهُ الْحُسْنَى وَ فَضَّلَ اللهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیماً» (سورهی نساء، آیهی ۹۵). ترجمه: مؤمنان خانهنشین که زیاندیده نیستند با آن مجاهدانى که با مال و جان خود در راه خدا جهاد مىکنند یکسان نمىباشند خداوند کسانى را که با مال و جان خود جهاد مىکنند به درجهاى بر خانهنشینان مزیت بخشیده و همه را خدا وعدهی [پاداش] نیکو داده و[لى] مجاهدان را بر خانهنشینان به پاداشى بزرگ برترى بخشیده است. پس هم مجاهدین برحقند و اهل نجات هستند و هم قاعدین، ولی درجات اخروی مجاهدین، برتر از قاعدین است. با این حساب، مقام مبلّغ منهاج فردوسیان، بسی بالاتر از منهاجی صِرف است.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
بیچاره کسی است که بعد از یکدوره مطالعهی قواعد و قوانین منهاج فردوسیان، نفهمد که نوبت عمل رسیده است. / شرح: یکی از اصول اساسی در رسیدن به هر بلندا و قلّه، مراعات کردن دستورالعمل رسیدن است. اگر کسی آرزویی داشته باشد ولی در راستای تحقق آرزویش عمل نکند، آن آرزو، هیچگاه تحقق نخواهد یافت. پس این مطلب، منحصر در برنامهی تربیتی منهاج فردوسیان نیست و مخصوص اصحاب منهاج فردوسیان نمیباشد. اما افراد زیادی را میبینیم ـ و شاید خودمان هم از آنان باشیم ـ که برای رسیدن به یک نقطهی اوج، بر آرزو و تمنای رسیدن، بسنده میکنند. اینان، هیچگاه به آن قلّهها دست نخواهند یافت و همواره در مرحلهی آرزو، توقف خواهند نمود. پیام اساسی این کلمه، دعوت به عمل و مراعات قوانین است. به زبان کنایه، میرساند که اگر قواعد نظری و قوانین عملی را مطالعه کردی و با زوایای آن آشنا شدی، اما قدم در راه مراعات آن برنداشتی، بیچاره هستی. و اوج این بیچارگی، در جهان بعدی، پدیدار خواهد شد. زمانی که پروندهی اعمال را به دست ما بدهند و در آن، فقط مطالعه و اطلاع یافتن از قواعد و قوانین چنین برنامهای باشد. بدون این که بر طبق آن، عمل کرده و خود را از مهلکهها نجات داده باشیم.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
سؤال: چرا بعضی از افراد با دیدن نام «منهاج فردوسیان» و مطالعهی سطحی آن، حالت تنفر و اشمئزاز به آنان دست میدهد؟ / جواب: آنچه در منهاج فردوسیان آمده است، خالصترین دیدگاهها و نابترین دستورات عملی برای رساندن انسانهای جویای کمال و سعادت به بالاترین درجات عالم هستی است. برای دریافت چنین دیدگاههای خالص و دستورات ناب، باید قلبی آماده و خالی از استکبار داشت. کسانی که ایمانی به منزل بعد و سرای پسین ندارند، با ملاحظهی این قواعد و قوانین، دچار دلزدگی و وحشت شده و حالت تنفری به آنان دست میدهد. قرآن کریم در وصف اینان میفرماید: «وَإِذَا ذُکرَ اللهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ وَإِذَا ذُکرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ» (سورهی زمر، آیهی ۴۵). ترجمه: و چون خدا به تنهایى یاد شود دلهاى کسانى که به آخرت ایمان ندارند منزجر مىگردد و چون کسانى غیر از او یاد شوند بناگاه آنان شادمانى مىکنند. پس ریشهی اساسی این حالت را باید در ضعف ایمان به آخرت و بهشت و جهنم جست. مطالعهی کتاب «بهشت و جهنم در منهاج فردوسیان» میتواند در اصلاح این حالت، کمک شایانی نماید.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
با سلام آیا میشود در دهه محرم، اهمیت بیشتر به عزاداری داد و تا نیمه شب به عزاداری بپردازیم، با احتمال این که شاید برای نماز شب بیدار نشویم یا سرحال نباشیم برای نماز شب، یا نتوانیم بین الطلوعین بیدار بمانیم؟ لطفاً راهنمایی فرمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم اشک ریختن بر مصائب حضرت سید الشهداء (علیهالسلام)، از برترین عبادات مستحبی است. پس همچنان که در قوانین طبقهی پنجم آمده، باید به آن اهمیت ویژه بدهید. اما کارهایی مانند سینهزدن و زنجیرزدن با ریتم و آهنگ، از اختراعات آئینی است و در هر چند سال نیز دستخوش تغییراتی میشود. پس اگر حضور در مجالس عزاداری برای اشک ریختن باشد، میتوانید در مجالس روز شرکت کنید و به بهرهی عظیم اشک، برسید و اگر برای کارهای اختراعی است و به امید ثواب انجامش میدهید، نباید آنچه آیه و روایت معتبر دارد را فدای آنچه شاید ثوابی داشته باشد، کنید. لذا به اشک ریختن در مصائب آن حضرت در دههی عاشورا و غیر آن اهمیت بدهید، ولی نماز شب ـ که شاهراه بندگی است ـ را به کارهایی مانند سینهزنی و نوحهخوانی عوض نکنید.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
سلام علیکم
شیخ عباس قمی(ره) مینویسد: درعالم رؤیا، مرحوم میرزای قمی (اعلی الله مقامه الشریف) را دیدم. از ایشان سؤال کردم: آیا اهل قم را حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) شفاعت خواهند کرد؟ میرزا چون این سخن را شنید ناراحت شد و نگاه تندی به من کرد و فرمود: چه گفتی؟ من دو باره سؤالم را تکرار کردم ، باز با تندی به من فرمود: شیخ، تو چرا چنین سؤالی میکنی!؟ شفاعت اهل قم با من است، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تمام شیعیان جهان را شفاعت خواهند کرد. [برگرفته از کتاب: مردان علم در میدان عمل]
با توجه به این مطلب، آیا ما باید به زیارت میرزای قمی برویم که مثلاً ایشان هوای ما را داشته باشند؟ با این حساب، جایگاه امامزادگانی که در قم مدفونند مانند علی بن جعفر و موسی مبرقع و اولادشان چه میشود؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی
سلام علیکم میرزای قمی (ره) فقیهی برجسته و در فضل و تقوا، زبانزد خاص و عام بوده است. اما به چند نکته توجه داشته باشید: ۱. معنی درست شفاعت، در کتاب مفاهیم راهبردی منهاج فردوسیان، بیان شده است. این که اکثر مردم گمان میکنند که شفاعت، همان پارتیبازی است، اشتباه بزرگی است و نتیجهی منفیای دارد. بلکه باید شفاعت را به معنی همراه شدن و رنگ پذیرفتن از شفیع بدانیم. با این تعریف، بالاترین شفاعت، مربوط به آموزههای قرآن کریم و فرمایشات استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمهی طاهرین (علیهمالسلام) خواهد بود. پس از آنان، شایسته است با عالمان ربانی و امناء امت بر حفظ آثار اسلامی، همراه شویم و از شفاعتشان بهرهمند گردیم. به عبارت سادهتر، شفاعت به این معنی نیست که با خیال آسوده گناه کنیم و امیدوار باشیم به خاطر زیارت مرقد فلان امام یا فلان امامزاده یا فلان عالم دینی، گناهان ما بخشیده و نادیده گرفته شود. چنین شفاعتی، شفاعت منفی است و موجب جرأت پیدا کردن بر معصیت حق تعالی میشود. بلکه شفاعت به این معنی است که با اصلاح اعتقاداتمان بر طبق اعتقاداتی که آن بزرگواران فرمودهاند و اصلاح اعمالمان بر طبق دستورهای عملیای که دستور دادهاند، خودمان را از غضب الهی رهانیده و به رضوان حق تعالی برسانیم. بر طبق این تعریف، امروز بزرگترین شفیع، «منهاج فردوسیان» است. هر کس بتواند «شفع» یعنی جفت و همراه آموزههای برنامهی تربیتی منهاج فردوسیان گردد، از بهترین نوع «شفاعت» مدد گرفته و دنیا و آخرتی آباد و آزاد خواهد داشت.
۲. رؤیا، جایگاه مورد اعتماد و اعتنایی در معارف دینی ندارد. پس نمیتوان آن را پایهی استنتاج دیدگاه قرار داد. یعنی نمیتوانیم به استناد یک خواب، اعلام کنیم که ما معتقدیم: میرزای قمی، مردم قم را شفاعت خواهد کرد. این معنا زمانی قابل اعتماد و اعتناست که از قول امام معصوم و از طریق درست به ما رسیده باشد.
۳. در شرع انور، به زیارت اهل قبور، سفارش شده است. لذا میتوانید به زیارت مرقد تمام امامزادگان، علما، صلحا و حتی شیعیان معمولی بروید. بر طبق قاعدهی «اثبات شیء، نفی ماعدا نمیکند»، وقتی گفتند به زیارت قبر فلان عالم برو، به این معنی نیست که به زیارت قبور سایر علما یا امامزادگان نرو. پس میتوانید قبور تمام این بزرگان را زیارت کنید و در کنار مرقدشان، حوائج خود را از خدای تعالی بخواهید.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|